Jak pomoci dětem v náhradní péči při nástupu do školy a školky?

27/02/2025

Každý rodič si přeje, aby se jeho dítě cítilo ve škole dobře a bezpečně. Jak ale s dítětem komunikovat, když přichází ze školy plné dojmů, nebo když zažilo něco nepříjemného? A jak mohou pedagogové pomoci dětem, které potřebují specifický přístup, například v důsledku nejisté vztahové vazby? Poslechněte si rady pedagožky Mgr. Zdenky Štefanidesové!

Jak s dětmi mluvit o jejich zážitcích ze školy?

Po návratu ze školy má mnoho rodičů tendenci klást otázky typu: „Jak bylo ve škole?“ nebo „Co jste dneska dělali?“ Jenže právě takové dotazy mohou děti odradit, zvláště pokud měly náročný den. Mnohem efektivnější je používat tzv. popisný jazyk. Například:

„Vidím, že sis sundal boty a dal tašku na zem.“

„Slyším, že jsi doma.“

„Přišel jsi do kuchyně.“

Tyto věty nejsou otázkami, ale umožní dítěti se zapojit do hovoru vlastním tempem. Pokud potřebuje prostor, není tlačeno k okamžité odpovědi.

Pracovní listy jako nástroj k porozumění

Pro lepší komunikaci mohou pomoci vizuální pomůcky, jako jsou pracovní listy, které dětem usnadňují vyjádřit jejich pocity.

Například:

  • Kreslené postavičky reprezentují různé emoce a situace během školního dne.
  • Dítě si vybere postavičku, se kterou se nejvíce ztotožňuje.
  • Označí situace, které mu dělají radost, i ty, které mu nejsou příjemné.

Díky těmto pomůckám mohou rodiče i pedagogové snáze pochopit, jak se dítě ve škole cítí a co potřebuje.

Citlivá komunikace mezi rodiči a školou

Dítě v náhradní rodinné péči nebo se specifickými potřebami může v kolektivu zažívat výzvy, které je třeba vhodně komunikovat s pedagogem. Doporučuje se:

  • Domluvit si schůzku se školou před začátkem školního roku.
  • Poskytnout pedagogovi jen tři klíčové informace: co dítě potřebuje, co mu pomáhá a na co je citlivé.
  • Pravidelně (například jednou týdně v září a říjnu) si vyměňovat zpětnou vazbu.
Práce s hlasem u dětí

Ve školkách a školách se osvědčil pracovní list se škálou síly hlasu, který pomáhá dětem uvědomit si, jak hlasitě mluví, a naučit se svůj hlas regulovat podle situace. Učitelé s dětmi nejprve prochází různé úrovně hlasu – od úplného ticha přes šepot až po hlasitý hovor – a učí je, kdy je která úroveň vhodná. Například při skupinové práci používají úroveň dva (tišší hlas), při výuce venku úroveň čtyři (hlasitější mluvení).

Tento přístup pomáhá dětem lépe se orientovat v hlučném prostředí a snižuje jejich podrážděnost. Díky tomu si uvědomují své potřeby a učí se pracovat s vlastním hlasem tak, aby se cítily komfortně a zároveň nerušily ostatní.

Různé typy vztahových vazeb a jejich vliv na chování dětí

Děti mohou mít různé typy vztahových vazeb, které ovlivňují jejich chování ve škole i doma:

Bezpečná (zdravá) vazba: Dítě vnímá svět jako bezpečné místo, dokáže si říct o pomoc a má důvěru v dospělé osoby. Takové děti se snáze adaptují na nové situace a lépe zvládají školní prostředí.

Odtažitá vazba: Děti bývají nezávislé a nerady si nechávají pomáhat. Často říkají „Všechno zvládnu sám!“, ale ve skutečnosti mohou mít potíže s vyjadřováním emocí a potřebují strukturované prostředí s jasně stanovenými pravidly.

Úzkostná vazba: Takové děti se často neustále ujišťují, že něco dělají správně. Potřebují častou zpětnou vazbu a trpělivé vysvětlování, aby si osvojily větší jistotu ve svém jednání.

Dezorganizovaná vazba: Tyto děti zažívají vnitřní konflikt mezi potřebou blízkosti a strachem z ní. Ve škole se mohou projevovat nekonzistentním chováním – někdy se k učiteli přimknou, jindy ho odmítají. Mají potíže se sebeovládáním, důvěrou v dospělé i vztahy s vrstevníky. Často reagují impulzivně, mohou mít výbuchy vzteku nebo se naopak stáhnout do sebe. Klíčová je pro ně předvídatelnost, struktura a podpora pedagoga, který jim pomůže regulovat emoce a budovat důvěru.

Zde najdete zmiňované materiály pro školy od organizace ATTA.

Jak může pomoci škola?

Školy mohou podporovat děti pomocí:

  • Speciálních pedagogů, psychologů nebo sociálních pedagogů.
  • Pravidelné komunikace s rodiči a zajištění zpětné vazby.

Méně otázek, více pochopení. Když se budeme učit naslouchat dětem a komunikovat s nimi tak, aby se cítily v bezpečí, pomůžeme jim nejen ve škole, ale i v životě. Každý malý krok v tomto směru se počítá!

  • Mgr. Zdenka Štefanidesová

    Zdenka Štefanidesová vystudovala Filozofickou fakultu UP v Olomouci (obory Bohemistika – Historie – Výtvarná výchova pro střední školy) a šestisemestrální studium Arteterapie na UK v Praze. Patnáct let pedagogicky působila v základním školství. V roce 2018 dokončila víceletý vzdělávací program „Specifika péče o děti v náhradní rodinné péči“ a u společnosti Dalet institut obhájila v roce 2021 pětiletý psychoterapeutický výcvik "Na řešení orientovaný přístup v poradenství a terapii". V roce 2021 zakončila výcvik u organizace ČOSIV a norského partnera kliniky Østbytunet s tématem "Podpora vzdělávání dětí s náročným chováním". V současné době spolupracuje s rodinami a školami v oblasti poradenství a terapie (zaměřuje se především na dětské klienty), lektoruje vzdělávání pěstounů, naplno se věnuje vzdělávání pedagogických a sociálních pracovníků i skupin rodičů. Je propagátorkou přístupu „Terapeutické učitelství“.

Sdílejte s ostatními

Výchova a péče

Kluby jako opora na cestě adopcí?

Jitka Brabcová
Kluby jako opora na cestě adopcí?

O adopci, traumatech a vzpomínkách

Rodinná síť
O adopci, traumatech a vzpomínkách

Trauma zohledňující přístup 

Tereza Navrátilová
Trauma zohledňující přístup 

Máma na pátou: Hlava ze žuly

Rodinná síť
Velké růžové srdíčko s textem "Jsem máma na pátou."

Série videí „Jak na trauma?“ – XI. Epilog

Rodinná síť
Jak na trauma XI.

Jak se dítě vyzná ve světě, kde každá generace uznává jiné hodnoty?

Mgr. Zdenka Štefanidesová
Jak se dítě vyzná ve světě, kde každá generace uznává jiné hodnoty?

Když dítě hledá své kořeny: Jak může pomoci test DNA

Rodinná síť
Když dítě hledá své kořeny: Jak může pomoci test DNA

Máma na pátou: Vazebnost

Rodinná síť
Velké růžové srdíčko s textem "Jsem máma na pátou."